Temat anemii przybliży Wam zatem Anna Lisik, dietetyk i trener personalny.fot. materiały własne

2019-07-11 12:36:18 Skąd bierze się anemia? Czy można uleczyć ją dietą? Anna Lisik, dietetyk i trener personalny, zdradza odpowiedzi na te pytania!

W miarę możliwości staram się odpowiadać na Wasze pytania. Tym razem padło pytanie z dziedziny dietetyki - konkretnie o anemię. A ponieważ - jak wiecie - w takich chwilach zasięgam informacji od najlepszych znanych mi specjalistów, tym razem nie mogło być inaczej. Temat anemii przybliży Wam zatem Anna Lisik, dietetyk i trener personalny. Warto przeczytać! 

Zuza: Aniu, czym jest anemia?

Anemia to inaczej niedokrwistość. Charakteryzuje się zmniejszoną liczbą erytrocytów czyli czerwonych krwinek bądź zmniejszonym stężeniem hemoglobiny. To ona odpowiada za utlenianie się krwi i przekazywanie tlenu do wszystkich komórek ciała. Wskutek anemii krew nie dostarcza odpowiedniej ilości tlenu do tkanek, narządów, skóry, a to z kolei skutkuje takimi objawami jak permanentne zmęczenie, mniejsza odporność na wysiłek fizyczny, zawroty głowy, obniżenia nastroju, duszności, a także pogorszenie kondycji włosów, skóry, etc.

Jakie są przyczyny anemii? Skąd się ona bierze?

Jest to najczęściej wiele przyczyn. Niedokrwistość głównie klasyfikujemy na taką związaną z nadmierną utratą erytrocytów bądź na taką, która bierze się z zaburzeń albo zmniejszonej ich produkcji. Przyczyny tej pierwszej to przede wszystkim:
- krwotoki (np. w wyniku urazu),
- przewlekłe krwawienia (m.in. z przewodu pokarmowego czy dróg rodnych u kobiet),
- zwiększony rozpad czerwonych krwinek,
- nadwyżka w produkcji nowych erytrocytów (czynniki wrodzone, ale też np. z powodu zakażenia).
Do drugiej grupy przyczyn przede wszystkim należą niedobory! Najczęściej są to braki: żelaza, witaminy B12 oraz kwasu foliowego. Mogą być one wynikiem laktacji, ciąży, obfitych miesiączek, upośledzonego wchłaniania składników przez układ pokarmowy, chorób, zatruć, alkoholu, jak również zbyt mała podaż tych składników w diecie! Co według badań uznaje się za najczęstszą przyczynę. Zdarza się także jej przyczynami są już konkretne choroby - jak uszkodzenie szpiku kostnego czy choroby nowotworowe.

Czy można uniknąć anemii? Jeśli tak, to jak?

Nie uda nam się uniknąć anemii wrodzonej czy takiej która wynika z naszej genetyki. Tak samo ciężko będzie zaradzić anemii, która jest wynikiem nowotworu. Ale… tak, jak napisałam wyżej - anemii spowodowanej niedoborem składników odżywczych czy takiej, która jest najczęstsza i wynika z niewłaściwego odżywiania - owszem! W takim przypadku, mamy bardzo dużą szansę jej uniknięcia, o ile odpowiednio zadbamy o prawidłowy styl życia i jadłospis.
Przede wszystkim - obserwuj swój organizm! Jeśli czujesz się wciąż zmęczona, nie masz na nic siły, a Twój nastrój jest nieustannie kiepski to zdecydowanie coś jest na rzeczy… Jeśli dodamy do tego, częste wizyty w MacDonaldzie, czy szybkie obiady na mieście warto się pod tym kontem zbadać! Jak przy każdej chorobie - im wcześniej zostanie ona wykryta tym szybciej wrócimy do zdrowia.
Pamiętaj, że odpowiednia ilość (i jakość!) snu, odpoczynek, relaks po stresującym dniu, unikanie palenia i przebywania wśród palących, unikanie używek (alkohol), a także pobudzania się nadmierną ilością kawy, czy mocnej herbaty - również może mieć na to wpływ.
Najważniejsze to oczywiście odpowiednie odżywianie. Musimy wiedzieć, że żelazo najlepiej przyswajalne występujące w produktach odzwierzęcych - głównie w czerwonym mięsie, ale również i drobiu, jajkach to tzw. żelazo hemowe. Żelazo niehemowe (gorzej przyswajalne) znajdziemy w produktach roślinnych:
szpinak,
natka pietruszki,
Jak również w kaszach,
ciemnym pieczywie
czy suszonych owocach.
Aby zwiększyć wchłanianie żelaza niehemowego - powinniśmy je łączyć z produktami zawierającymi wit. C!
Z kolei witaminę B12 (która odpowiada za prawidłowy rozwój krwinek czerwonych) znajdziemy w:
mięsie,
rybach,
dojrzewającym serze.
Uwaga! Znajdziemy ją TYLKO w produktach zwierzęcych. Dlatego wegetarianie oraz weganie koniecznie powinni ją suplementować!
Kwasem foliowy dostarczymy z zielonymi warzywami:
brokułami,
szpinakiem,
jarmużem,
kapustą,
kalafiorem,
roślinami strączkowymi,
pomidorami,
owocami cytrusowymi,
ale również znajdziemy go w jajkach,
mięsie,
pełnoziarnistym pieczywie,
quinoa,
wątróbce.
Warto tu zwrócić uwagę iż jest on wrażliwy na wysoką temperaturę i światło - dlatego, aby go dostarczyć warzywa i owoce powinno się spożywać w stanie surowym.

Zalecenia te powinna stosować każda zdrowa osoba, ale pamiętajmy że, aby uzupełnić skutecznie niedobory i leczyć anemię należy podejść do każdego pacjenta indywidualnie!

Czy można leczyć anemię dietą?

Jak wyżej wspomniałam anemię klasyfikuje się wielorako - stąd mamy m.in. niedokrwistość megaloblastyczną, hemolityczną, aplastyczną, wynikającą z niedoborów, etc. Zależnie od klasyfikacji dla danej jednostki zupełnie inne będzie jej leczenie. Odpowiednio dobrana i zbilansowana dieta powinna być wdrażana w każdym przypadku. Jednak szanse na wyleczenie samą dietą istnieją wyłącznie przy niedokrwistości wynikającej z niedoborów. A nawet tu na jej zaawansowanym etapie konieczna będzie pomoc w postaci suplementów, a nawet odpowiednich leków! Zawsze jednak należy najpierw zdiagnozować przyczynę, a następnie wraz z lekarzem ustalić dalsze postępowanie.

Na co należy zwrócić uwagę jeśli mamy anemię przy chorobie Hashimoto?

Jeśli przy tej chorobie tarczycy zdiagnozowano u danej osoby dodatkowo anemię to postępowanie jest takie same jak w przypadku niedokrwistości wynikającej z niedoborów. Przede wszystkim należy sprawdzić co jest jej przyczyną, bo może okazać się, że to np. celiakia (trwała nietolerancja na gluten) upośledza nasze kosmki jelitowe uniemożliwiając wchłanianie żelaza i innych składników. Wówczas sama suplementacja nic tak naprawdę nie pomoże. Dopiero gdy wyeliminujemy gluten nasz oraganizm zacznie prawidłowo pracować. Zwróćmy więc uwagę przede wszystkim na to czy nasz lekarz oraz dietetyk naprawdę dąży do poznania przyczyny choroby. A nie tylko skupia się na eliminacji objawów. To nie jest tak, że Hashimoto jest równoznaczne z posiadaniem anemii, celiakii, reumatoidalnego zapalenia stawów czy cukrzycy. Mogą one wystąpić dodatkowo, ale nie muszą!

Co byś doradziła osobom, które chciałyby o siebie zadbać i chorują na anemię (poza co oczywiste wypełnianiem zaleceń lekarza)?

Specjalnie dla Ciebie i Twoich czytelniczek przygotowałam - 10 zasad zdrowego odżywiania przy anemii!

1. Warzywa i owoce zjadajmy w stanie surowym. Ich dzienne minimalne spożycie powinno wynosić ok. 500 g świeżych warzyw i owoców, z przewagą warzyw (najlepiej 300 g W i 200 g O). Dodajmy ich porcję do każdego posiłku, aby przez cały dzień zjeść ich minimum 0,5 kg. Przykładem warzyw "idealnych" dla nas będą to np. buraki (pieczone w folii bez tłuszczu), szpinak, czy natka pietruszki.

2. Włączmy do diety jak najwięcej zielonych warzyw i łączymy je z produktami zawierającymi witaminę C! Z kolei unikajmy łączenia ich z produktami mlecznymi (wapń ogranicza wchłanianie żelaza).

3. Spożywajmy jak najmniej przetworzonych, gotowych produktów do kupienia w sklepie! Jak? Zacznij gotować sama!

4. Wprowadzajmy do diety tłuste ryby, awokado. A także suplementację wyłącznie Omega-3 (EPA i DHA) i witaminy D3 i to 2000 jednostek UI w okresie od września do kwietnia lub przy małym nasłonecznieniu (np. pracy biurowej przez 8 godzin dziennie) - cały rok.

6. Jedzmy mięso (najlepiej czerwone, z minimalną ilością tłuszczu widocznego) gotujmy/pieczmy lub duśmy. Starajmy się unikać smażenia. Jeśli jesteś wegetarianką jedz rośliny strączkowe.

6. Unikajmy słodkich napojów, gazowanych, używek (alkoholu).

7. Dodajmy do diety orzechy, nasiona, pestki. Ograniczmy cukier!

8. Zamieniajmy jasne pieczywo i makarony na pełnoziarniste, razowe produkty. Zwiększmy spożycie kasz.

9. Spożywajmy 4-5 mniejszych posiłków w ciągu dnia, zamiast 1-2 dużych.

10. Urozmaicajmy naszą dietę - nie jedzmy w kółko tych samych produktów.

Dzięki Aniu za poświęcony mi czas :)



Tagi:
13 powodów 46 chromosomów agnieszka kaczmarska agnieszka maciąg agnieszka radwańska aktywność fizyczna all for body Alzhaimer amator anemia antybiotyki antybiotykoterapia aplikacja fitness aplikacja zdrowie aspartam ćwiczenia ćwiczenia w ciąży bakterie gnilne balans bańki chińskie bóle lędźwiowe barbara palvin basen BDMC bieganie blog ojciec body shape cardio fitness /tmt catering dietetyczny charytatywnie cholesterol ldl chore dziecko choroba autoimmunologiczna choroby serca chudnąć ciąża ciasta clks mazovia ciechanów cola zero cross lady fitness cross trening mazovia ciechanów crossfit cukier cukrzyca czego pragną kobiety dawid kubacki deska dieta dyskopatia dzień dobry tvn echinacea ekologia ekologia endokrynolog endomondo endorfiny ewa chodakowska ferrero filip chajzer fit fit lovers fitness fizjo activ fizjoterapeuta fleksitarianizm forma gen wytrzymałości genom gluten go active show google fit gotowe mieszanki do wypieków gotowe wypieki hashimoto hatha joga hipokamp hotel saltic infekcja dróg moczowych infekcje inicjatywa inspiracja irena wielocha jaja w proszku janusz dobosz jeanne daprano jeżówka purpurowa Joanna Jędrzejczyk joanna miechowska joga kamil stoch kasza kayla itsines ken robinson kinder kanapka kit pszczeli komórki vsel konferencja kontuzja kontuzje krem z filtrem kriokomora krioterapia kurkuma kurkumina kwas mlekowy laktoza loteria świadome rodzicielstwo światowa organizacja zdrowia maraton fitness martyna wojciechowska mięśnie brzucha miażdżyca miód michael phelps mikotoksyny mikroplastik ministerstwo zdrowia mistrz polski surfingu mistrz polski w snowboardzie mleko w proszku motywacja multisport nadwaga największe targi sportowe najwyższa izba kontroli nastoletnie samobójstwo natura naturalny antybiotyk netflix nfz niedoczynność tarczycy nietolerancje pokarmowe nowotwory nutella obciążenia odżywianie dzieci odporność oksysterole olej olej palmowy omega 3 osteoporoza otyłość pasteryzowane mleko piękna sylwetka picie wody pieczywo pieprz pierogi świąteczne plank plus size pracodawca zdrowia prawidłowy rozwój predyspozycje sportowe premium sport academy prezes polskiego stowarzyszenia surfingu probiotyki propolis przemoc przepisy przesilenie wiosenne psychika psychodietetyka qczaj równowaga psychiczna refleks relaks robert burneika rodzice rolowanie rozgrzewka runkeeper ryby rzecznik praw pacjenta rzeźbienie ciała sala zabaw sól sarkopenia schudnąć sen senior siostry adihd skuteczne odchudzanie służba zdrowia snowboard soja spacer sport, a ciąża sportowiec stefan hula stretching surfing sweat systematyczność szkolenie technika thermomix tkanka mięśniowa tłusty czwartek tłuszcze trans trener personalny trening treningi personalne triathlon tyroksyna układ nerwowy układ odpornościowy urazy urlop z dziećmi victorias secret vorwerk waga wahanie nastroju warzywa weganizm wegetarianizm who wiedza o zdrowiu windsurfing witamina A wypożyczalnia rowerów zapalenie pęcherza moczowego zasady zdrowego trybu życia zawał zdrowe nawyki żywieniowe zdrowe przepisy zdrowie zdrowie psychiczne zdrowy kręgosłup zdrowy nawyk zdrowy przepis na pączki złośliwy nowotwór skóry złote mleko zum