Czy wiek wyklucza z aktywności fizycznej?fot. Vlad Sargu, unsplash

2019-08-20 10:48:05 Czy wiek wyklucza z aktywności fizycznej?

Mam wielu znajomych, którzy gdy poznają moich rodziców mówią: “Wow! Jak twoi rodzice młodo wyglądają!”. Nie przeczę - są szczupli i trzymają się w dobrej kondycji (szczególnie biorąc pod uwagę ich wiek), ale głównie dlatego, że bardzo dbają o to co jedzą i o ruch oczywiście! Starość w naszym społeczeństwie niestety nie kojarzy się z aktywnością fizyczną. Według badania MultiSport Index 2018 wykonanego na zlecenie popularnego systemu kart sportowych oferowanych pracownikom w wielu firmach - wynika, że co trzeci rodak nie rusza się w ogóle! A pośród osób nieaktywnych fizycznie, aż 60 procent stanowią seniorzy!

Starsi nie potrzebują ruchu?

Co może zachęcić osoby starsze do ruchu? Super sylwetka? Przyznaję! Trochę ten argument schodzi na drugi plan... Choć osobiście uważam, że starsze, wysportowane osoby są bardzo atrakcyjne i to zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Ale czy dla osoby, która powiedzmy jest na emeryturze, zmęczona życiem i ma wszystkiego dość - atrakcyjna sylwetka będzie właściwym argumentem?
A co powiecie na takie argumenty, jak zapobieganie:
chorobom układu sercowo-naczyniowego,
osteoporozie,
chorobom zwyrodnieniowym stawów i kręgosłupa,
zaburzeniom pamięci,
chorobie Alzheimera,
ale co równie istotne zachowanie libida i aktywności seksualnej (pisałam też o tym tu: Sportowiec Amator to merytoryczna konferencja dla trenerów personalnych, fizjoterapeutów oraz lekarzy!), a także przede wszystkim satysfakcjonującego funkcjonowania w życiu codziennym i dobrego samopoczucia po wstaniu z łóżka. Brzmi lepiej?

Rozwój tkanki mięśniowej vs wiek

Mało, kto będąc 20 latkiem myśli o starości. Tym bardziej większość z nas nie ma bladego pojęcia o tym, czym jest sarkopenia. Jest to stopniowe, nieproporcjonalne obniżanie się masy mięśniowej w związku z postępującym wiekiem. A co za tym idzie pogorszenie się siły, wydolności i ogólnej sprawności mięśni u osób dotkniętych tą chorobą. Dotyczy to ponad połowy 80 latków. Sarkopenia może być pierwotna, ale i wtórna. Ta z kolei najczęściej towarzyszy nadwadze, cukrzycy i niewydolności serca. Przypadek? Nie sądzę! Ruch pomaga zapobiegać sarkopenii. Oczywiście! Nie jest tak, że ćwiczenia sprawią, że przestanie Ci z wiekiem masy mięśniowej ubywać. Jeśli jesteś nieaktywny fizycznie po 30-stce tracisz około 4 procent całkowitej masy mięśniowej po każdych kolejnych 10-ciu przeżytych latach. A po 50-tce proces ten niestety postępuje...

Dlaczego aktywność fizyczna jest ważna szczególnie dla seniora?

Sport w wieku przekraczającym średni jest tak bardzo istotny, gdyż aktywność fizyczna pobudza nasz układ nerwowy. Ten z kolei odpowiada za szybkie reakcje i refleks. Jeśli osoba starsza dozna kontuzji, często jej powrót do zdrowia i samodzielnego funkcjonowania nie przebiega pomyślnie. Ciało się o wiele wolniej regeneruje, a co za tym idzie taka osoba może mieć mniejszą motywację i chęć do życia, a nawet nie wrócić do pełnej ruchomości. Dzięki regularnie uprawianej aktywności fizycznej nasza dalej sprawna czujność może nas przed taką sytuacją uchronić.

Jeanne Daprano i Irena Wielocha mnie inspirują!

Jako, że nie przekroczyłam jeszcze progu wieku średniego - słaba ze mnie motywatorka dla seniora. Ale..! W ostatnim poście Martyny Wojciechowskiej znalazłam piękną inspirację - Jeanne Daprano! Jest to nauczycielka, z którą CNN zrobił wywiad! Aby nadążyć za swoimi uczniami rozpoczęła swoją przygodę ze sportem. W wieku lat 40-stu zaczęła amatorsko brać udział w zawodach. Jeśli chodzi o Polskę, dzięki Instagramowi miałam przyjemność poznać fascynująca postać - pani Ireny Wielochy. Która w wieku lat 57 zaczęła ćwiczyć i zdrowo się odżywiać. A efekty jej treningów możecie sprawdzić na jej Facebook’u: Irena Wielocha - Kobieta zawsze młoda. Także... Wymówki na bok! Skoro te panie potrafią to TY też!

Źródło: medexpress.pl, termedia.pl, cnn.com, ncez.pl, potreningu.pl



Tagi:
13 powodów 46 chromosomów adele agnieszka kaczmarska agnieszka maciąg agnieszka radwańska airPro hoffen aktywność fizyczna all for body Alzhaimer amator anemia antybiotyki antybiotykoterapia aplikacja fitness aplikacja zdrowie aspartam autyzm ćwiczenia ćwiczenia w ciąży bądź damą bakterie gnilne balans bańki chińskie bóle lędźwiowe barbara palvin basen BDMC białko roślinne bieganie bio blog ojciec body shape cardio fitness /tmt carrefour bio catering dietetyczny charytatywnie cholesterol ldl chore dziecko choroba autoimmunologiczna choroba Parkinsona choroby serca chudnąć ciąża ciasta clks mazovia ciechanów cola zero cowspiracy cross lady fitness cross trening mazovia ciechanów crossfit cukier cukrzyca cynthia nixon czego pragną kobiety dawid kubacki deska dieta dieta planetarna drób dyskopatia dzień dobry tvn echinacea eko ekologia ekologia endokrynolog endomondo endorfiny ewa chodakowska ferrero filip chajzer fit fit lovers fitness fizjo activ fizjoterapeuta fleksitarianizm forks over knives forma gen wytrzymałości genom gluten go active show google fit gotowe mieszanki do wypieków gotowe wypieki hashimoto hatha joga hipokamp hotel saltic infekcja dróg moczowych infekcje inicjatywa inspiracja irena wielocha jaja w proszku janusz dobosz jeanne daprano jelita jeżówka purpurowa Joanna Jędrzejczyk joanna miechowska joga kamil stoch kasza kayla itsines ken robinson kinder kanapka kinga rusin kit pszczeli kobiety komórki vsel konferencja kontuzja kontuzje krem z filtrem kriokomora krioterapia kurkuma kurkumina kwas mlekowy laktoza lodówka społeczna loteria świadome rodzicielstwo światowa organizacja zdrowia maraton fitness martyna wojciechowska mięśnie brzucha miażdżyca miód michael phelps mikotoksyny mikroplastik ministerstwo zdrowia miranda mistrz polski surfingu mistrz polski w snowboardzie mleko w proszku motywacja multisport nadwaga największe targi sportowe najwyższa izba kontroli nastoletnie samobójstwo natura naturalny antybiotyk netflix nfz niedoczynność tarczycy nietolerancje pokarmowe niskokaloryczne diety nowotwory nutella obciążenia oczyszczacz powietrza odżywianie odżywianie dzieci odporność oksysterole olej olej palmowy omega 3 osteoporoza otyłość pasteryzowane mleko piękna sylwetka picie wody pieczywo pieprz pierogi świąteczne pilates pilates plank plus size praca pracodawca zdrowia prawidłowy rozwój predyspozycje sportowe premium sport academy prezes polskiego stowarzyszenia surfingu probiotyki propolis przemoc przepisy przepisy przesilenie wiosenne psychika psychodietetyka qczaj równowaga psychiczna refleks relaks robert burneika rodzice rolowanie rozgrzewka rozmiar zero runkeeper ryby rzecznik praw pacjenta rzeźbienie ciała sala zabaw sól sarkopenia schudnąć seks w wielkim mieście sen senior siostry adihd sirtfood skuteczne odchudzanie służba zdrowia smog snowboard soja spacer sport, a ciąża sportowiec stefan hula stretching surfing sweat systematyczność szkolenie technika the game changer thermomix tkanka mięśniowa tłusty czwartek tłuszcze trans trener personalny trening treningi personalne triathlon tyroksyna udar układ nerwowy układ odpornościowy układ pokarmowy urazy urlop z dziećmi victorias secret viral vorwerk waga wahanie nastroju warzywa weganizm wegetarianizm who wiedza o zdrowiu windsurfing witamina A woda źródlana woda mineralna woda z kranu wypożyczalnia rowerów xiaomi mi air purifier pro zapalenie pęcherza moczowego zasady zdrowego trybu życia zawał zawody zdrowe nawyki żywieniowe zdrowe przepisy zdrowie zdrowie psychiczne zdrowy kręgosłup zdrowy nawyk zdrowy przepis na pączki złośliwy nowotwór skóry złote mleko zum