Prawidłowo zaplanowana dieta to nie tylko i nie głównie białko!fot. ZI

2019-05-20 12:59:46 Jeśli ćwiczysz i jesz białko, to... licz się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi!

Zanim zrobiłam kurs trenerski i chodziłam na fitness często padały przy mnie pytania o białko. “Czy ćwicząc trzeba je dodatkowo spożywać? Ile miarek odżywki? Jak często?” - etc. Krótko sama miałam epizod, w którym byłam na diecie białkowej. Nie muszę chyba dodawać - że wyszło mi to bokiem… Cała spuchłam, miałam problem z jelitami i generalnie nie czułam się dobrze. Dlatego artykuł z najnowszego “Newsweeka” tak bardzo mnie ucieszył! A wyjaśnia on - dlaczego spożywanie nadmiaru białka w diecie wcale nie jest dobre?

Proteiny spożywane w nadmiarze nie dadzą Ci zdrowia...

Niewątpliwie białko w diecie przeciętnego Kowalskiego jest niezbędne. Podkreślam to na samym początku po to, aby przekaz był jasny. Jednak prawidłowo zbilansowana dieta to nie tylko i nie głównie białko! Powinna ona zawierać następujące proporcje - około 20% wspomnianego białka, 50 - 55% węglowodanów i 25% tłuszczów. Piszę około, bo często te szacunki są różnie podawane w zależności od źródeł, ale nie odstają znacznie od podanych tu wartości. Białko w naszej diecie to nie tylko mięso, ale również m. in. ryby, owoce morza, nabiał, rośliny strączkowe, soja, jajka. Jeśli chodzi o osoby aktywne fizycznie często panuje przekonanie, że będąc aktywnym należy nastawiać się na produkty o jego wysokiej zawartości. Tu szczególnie często padają takie suplementy, jak - BCAA, czy odżywki białkowe. Spożywanie ich przed treningiem ma za zadanie zapobiec uszkodzeniom naszych mięśni podczas treningu. Co w sumie często sprawia, że aktywni fizycznie nie sięgają po nie tylko przed ćwiczeniami, ale również po, jak w ich trakcie. Tymczasem “Newsweek” podaje badania University of Sydney, które dotyczyło właśnie BCAA, a zostało przeprowadzone na myszach. Jego wynik? Myszy karmione nim miały większy apetyt oraz umierały szybciej. Okazało się, że nadmiar BCAA blokował transport do mózgu istotnego aminokwasu - tryptofanu. A to on odpowiada pośrednio zarówno za regulację apetytu, jak i snu, zapobiega depresji, jak i zaburzeniom pokarmowym. Bye, bye - BCAA!

Diety eliminacyjne nie pomogą Ci uniknąć zawału czy miażdżycy

Powtórzę się, ale jeśli eliminujesz jakiekolwiek składnik z diety (no może z wyjątkiem cukru) - to nigdy nie będzie to zdrowe! Stosujący diety eliminujące węglowodany (chleb, ziemniaki, etc.), czy tłuszcze (mleko 3,2%, masło, smalec) wcale nie chorowali mniej na nowotwory, serce czy cukrzycę - czego dowiodły lata badań zachodnich naukowców. Dla fanów eliminacji tłuszczu przypominam, że istotne jest jaki tłuszcz spożywamy oraz to, że bez niego nie przyswajamy A,D,E i K (więcej o tym pisałam tu: "Jak zadbać o lepsze żywienie siebie i swojej rodziny? Część druga: olejowe ABC"). Choć tłuszcz jest kaloryczny przy zachowaniu wspomnianych proporcji otyłość nam nie grozi. To samo tyczy się węglowodanów. To główne źródło naszej energii i choć ich eliminacja to najprostsza droga do schudnięcia to gwarantuje, że efekt jojo będzie czyhał za rogiem. Takie podejście w mentalności niektórych mogło wzbudzić większą “miętę” do białka. Bo skoro wykluczamy dany składnik z diety to siłą rzeczy trzeba go czym innym zastąpić. Tak nastała era gloryfikacji białka! Co więcej białko daje większe poczucie sytości od węglowodanów, więc taka opcja może być kusząca - dla mnie była. Na diecie białkowej, która eliminuje węglowodany - które są dobrym źródłem błonnika (który czyści jelita) jest to prosta droga do zaparć, a nawet stanu zapalnego jelita, o czym miałam okazję się doskonale przekonać. Co więcej, jak ostrzega dr Lucyna Pachocka z Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki w Instytucie Żywności i Żywienia w “Newsweeku” - wysoka ilość białka w diecie może uszkodzić wątrobę, nerki, narazić nas na Alzhaimera, a także zwiększyć podatność na miażdżycę, nadciśnienie, zawały, etc. Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii przez 20 lat badali 2,6 tysięcy mężczyzn w wieku średnim. Ci, którzy spożywali najwięcej białka zwierzęcego znacznie częściej chorowali na niewydolność serca. Ci którzy jedli mniej mięsa, za to więcej ryb, jajek, owoców oraz warzyw nie chorowali na takie dolegliwości. Dzięki “Newsweek” za to rzetelne info!

Źródło: Newsweek



Tagi:
13 powodów 46 chromosomów agnieszka kaczmarska agnieszka maciąg agnieszka radwańska aktywność fizyczna all for body Alzhaimer amator anemia antybiotyki antybiotykoterapia aplikacja fitness aplikacja zdrowie aspartam ćwiczenia ćwiczenia w ciąży bakterie gnilne balans bańki chińskie bóle lędźwiowe barbara palvin basen BDMC bieganie blog ojciec body shape cardio fitness /tmt catering dietetyczny charytatywnie cholesterol ldl chore dziecko choroba autoimmunologiczna choroby serca chudnąć ciąża ciasta clks mazovia ciechanów cola zero cross lady fitness cross trening mazovia ciechanów crossfit cukier cukrzyca czego pragną kobiety dawid kubacki deska dieta dyskopatia dzień dobry tvn echinacea ekologia ekologia endokrynolog endomondo endorfiny ewa chodakowska ferrero filip chajzer fit fit lovers fitness fizjo activ fizjoterapeuta fleksitarianizm forma gen wytrzymałości genom gluten go active show google fit gotowe mieszanki do wypieków gotowe wypieki hashimoto hatha joga hipokamp hotel saltic infekcja dróg moczowych infekcje inicjatywa inspiracja irena wielocha jaja w proszku janusz dobosz jeanne daprano jeżówka purpurowa Joanna Jędrzejczyk joanna miechowska joga kamil stoch kasza kayla itsines ken robinson kinder kanapka kit pszczeli komórki vsel konferencja kontuzja kontuzje krem z filtrem kriokomora krioterapia kurkuma kurkumina kwas mlekowy laktoza loteria świadome rodzicielstwo światowa organizacja zdrowia maraton fitness martyna wojciechowska mięśnie brzucha miażdżyca miód michael phelps mikotoksyny mikroplastik ministerstwo zdrowia mistrz polski surfingu mistrz polski w snowboardzie mleko w proszku motywacja multisport nadwaga największe targi sportowe najwyższa izba kontroli nastoletnie samobójstwo natura naturalny antybiotyk netflix nfz niedoczynność tarczycy nietolerancje pokarmowe nowotwory nutella obciążenia odżywianie dzieci odporność oksysterole olej olej palmowy omega 3 osteoporoza otyłość pasteryzowane mleko piękna sylwetka picie wody pieczywo pieprz pierogi świąteczne plank plus size pracodawca zdrowia prawidłowy rozwój predyspozycje sportowe premium sport academy prezes polskiego stowarzyszenia surfingu probiotyki propolis przemoc przepisy przesilenie wiosenne psychika psychodietetyka qczaj równowaga psychiczna refleks relaks robert burneika rodzice rolowanie rozgrzewka runkeeper ryby rzecznik praw pacjenta rzeźbienie ciała sala zabaw sól sarkopenia schudnąć sen senior siostry adihd skuteczne odchudzanie służba zdrowia snowboard soja spacer sport, a ciąża sportowiec stefan hula stretching surfing sweat systematyczność szkolenie technika thermomix tkanka mięśniowa tłusty czwartek tłuszcze trans trener personalny trening treningi personalne triathlon tyroksyna układ nerwowy układ odpornościowy urazy urlop z dziećmi victorias secret vorwerk waga wahanie nastroju warzywa weganizm wegetarianizm who wiedza o zdrowiu windsurfing witamina A wypożyczalnia rowerów zapalenie pęcherza moczowego zasady zdrowego trybu życia zawał zdrowe nawyki żywieniowe zdrowe przepisy zdrowie zdrowie psychiczne zdrowy kręgosłup zdrowy nawyk zdrowy przepis na pączki złośliwy nowotwór skóry złote mleko zum